QRP swr/power meter

Door Ruud PD0RH

Voor het Iler20 projekt heb ik alvast een qrp swr/pwr meter gebouwd. Het is een bouwpakketje bestaande uit 2 printen, de SRW brug print en een hoofdprint. Het geheel wordt uiteraard ondergebracht in een passende behuizing. Op de print staan meer onderdelen beschreven als dat er daadwerkelijk worden gebruikt. Aan de soldeerzijde van de swr print worden nog 4 smd weerstanden geplaatst, dit was voor mij de eerste keer dus een uitdaging om met smd te werken maar het is gelukt en viel achteraf best mee.

onderdelen Hiernaast ziet u een overzicht van de onderdelen zoals deze geleverd zijn. De beide printjes worden los geleverd en kunnen later middels soldeer strips aan elkaar worden gesoldeerd.

 

 

swr-print-klaarDit is de print met de swr brug, de 2 spoeltjes moeten zeer strak gewikkeld worden anders gaat het stukje RG58 coax er niet door. Ik heb een heel klein beetje afwas middel gebruikt om de coax door het gewikkelde spoeltje te krijgen. Hierdoor ging het maar net.

hoofdprintHier ziet u de hoofd print. Hierop worden alle schakelaars door middel van verbindingsdraadjes op aangesloten. In de bijgeleverde bouwbeschrijving staat een stuk over het afregelen van het geheel.

swr-plus-hoofdprintDe beide printen samengevoegd. Dit wordt gedaan door aan de soldeerzijde de soldeer strips door te verbinden. Er kon ook gekozen worden voor een 90 graden verbinding maar dat vond ik niks gezien de ruimte in de behuizing.

Update; De beide printen zijn weer gescheiden daar er niet veel ruimte is in de behuizing. Het zal nog een hele uitdaging worden om alles er een beetje knap in te krijgen zonder kortsluiting te maken.

sam_0208De draai spoel meter die erbij zat. Deze was naar mijn bescheiden mening wat aan de grote kant, maar toen ik hem opzocht op het www zag ik dat deze meters rond de €40 doen dus ik ga hem toch maar gebruiken. Ook gezien het feit dat er al een mooie schaal in zit.

sam_0207Hiernaast de behuizing die gebruikt gaat worden. Op de bovenzijde komt de draaispoelmeter. Hier is bewust voor gekozen daar de hoogt van de meter bijna hetzelfde is als de hoogte van de behuizing en dat zou net niet gaan wanneer de meter aan de voorzijde ingebouwd zou worden.

Thans wordt er nog druk aan de behuizing gewerkt….dus wordt vervolgt..!

Reageren is niet mogelijk